Discussions, baralles, batalles…

Ahir em vaig manifestar per enèssima vegada. Em manifestaré més. Això de manifestar-me sempre m’ha agradat en tots els sentits del terme. Qui em coneix sap que tinc una certa tendència a la discussió perquè com que m’agrada això de manifestar-me i m’agrada també que la gent es manifesti és fàcil acabar discutint sobre posicions contraposades. Clar que jo tinc una percepció de la discussió i del discutir que no és gens negativa. Trobo que és entretingut això de discutir, sempre i quan se’n sàpiga.

Per això m’agraden les manifestacions, cada vegada més. Si et pares a escoltar en una manifestació hi ha un munt d’idees diferents. Cadescú té un motiu diferent per manifestar-se. Uns convoquen la manifestació per una cosa i els altres hi participen per una cosa diferent. Ahir, per exemple, la manifestació estava convocada pels sindicats majoritaris, però assemblees del 15m de molts barris de Barcelona i altres pobles s’hi van sumar. També hi havia els iaioflautes i els bombers. Aquests dos últims grups donen molta vidilla a les manifestacions. Els uns perquè transmeten una mala folla alegre que a mi ja m’agradaria tenir i els altres perquè, no ens enganyem, a part de manifestar-se bé també són agradables de mirar.

La cosa és que ahir també hi havia els de Solidaritat per la Independència que deien que el problema és que Espanya sencera roba a Catalunya. I no diré que no, ni que sí, però a mi em fa l’efecte que aquí a Catalunya també n’hi ha força que roben i/o retallen, que ultimament s’assembla molt massa.

També hi havia molts funcionaris i funcionàries que encara no havien vingut mai a una manifestació. Estaven emocionats. Els semblava ves a saber què. No voldria posar-me cínica, però em surt sense voler, ja podríen haver vingut abans. El cas és però que, finalment, ahir hi van ser.

Sempre m’han agradat les manifestacions, ja he dit que de tot tipus, però últimament em comença a rondar pel cap una idea que em fa una mica de nosa. Ja fa més d’un any que ens manifestem amb contundència i no només no ha canviat res sinó que ha empitjorat tot. Em fa nosa pensar que no serveix de res. Em molesta ser conscient d’aquesta evidència.

Ahir alguns que es veu que també se n’han adonat deien que és el dret de “pataleta”, que potser no serveix per res però és molt saludable. I és veritat que és molt sa, però ens manifestem per què les coses canviïn i no ho fan. Els que es manifestaven ahir per primer cop encara tenen una mica de corda, però els que ja fa temps que ho fem comencem a estar cansats.

Quan la ciutadania es manifesta és com si tingués una discussió amb el poder. Aquest últim diu o fa una cosa i la ciutadania surt al carrer per mostrar el seu desacord. Si això fos una discussió normal llavors el poder agafaria el discurs de la ciutadania i intentaria desmuntar-ne els arguments amb altres arguments. La ciutadania faria el mateix i, al final, després de molts intercanvis d’arguments, l’ideal seria arribar a un acord, allò del ni teva ni meva, sinó un entremig.

Doncs bé ja fa massa temps que el poder no té arguments. No confonguem allò que deia Goebbels de repetir una mentida fins que es converteixi en una veritat amb proporcionar arguments racionals. No és el mateix. I la ciutadania semblava tonta però no ho és. Cada vegada som més que quan sentim parlar un polític al poder, un banquer, o un financer (i ho poso en masculí perquè la gran majoria són homes, excepció feta de Lagardes, Merkels i altres anècdotes) sabem que allò que ens venen com a inevitable no ho és. I estem cansats que ens tractin com a imbècils.

En una discussió normal, quan l’altre et tracta com a imbècil és molt fàcil que s’acabi convertint en una baralla. Una discussió i una baralla no són el mateix. I molt em temo que hi ha molts ciutadans i ciutadanes que s’estan preparant per una baralla en tota regla. El problema és que en l’àmbit social una baralla és més una batalla que una altra cosa.

El cas és que quan la gent no s’entén parlant… què queda?

Deja un comentario

Archivado bajo General

Responder

